reklama

Integrácia žiakov zo SZP a Testovanie-5

Štát minulý rok uskutočnil testovanie 5 (piatakov ZŠ). Výsledky však prezentoval vo forme štatistiky, ktorá skrývala dôležitý detail. Integrácia žiakov zo sociálne znevýhodnenéh prostredia zrejme zhoršuje výsledky ich spolužiakov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Už dávnejšie som si prečítal komentár Martina Mojžiša a tak som sa pri zbierení podkladov pre môj článok o základných školách pozrel na dáta z testovanie 5. Nasledujúci článok je o tom, ako sa štát pokúša integrovať deti zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) a aký to má dopad na výsledky ich spolužiakov. Používam výsledky testov z matematiky, testy zo slovenčiny dopadli podobne.

Testovanie-5 z matematiky

V Košickom kraji majú až 8,8% žiakov zo SZP. Týchto sa štát rozhodol integrovať a to zaradením do tried k ostatným žiakom. To, čo odhaľuje testovanie-5, ale jeho autori to zatajujú (nie je to politicky korektné povedať), je jednoduchý fakt, ktorý vyplýva z ich vlastných čísel. Niečo už poukázal Fero Múčka tu, ale bral dáta z testovania deviatakov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo vyššie spomínanej správe na strane 4 uvádzajú úspešnosť žiakov v týchto triedach (školách) podľa toho, či pochádzajú zo SZP alebo nie. Zároveň v grafe č. 2 na strane 3 uvádzajú podiel žiakov zo SZP.

Keď sčítam počty žiakov, ktorí sa zúčastnili testovania matematiky za KE kraj, tak ide o 6309 žiakov. Z nich je zo SZP 8,8%, čiže asi 555. Títo majú úspešnosť testov 23,4% (str.4).

Z približne 5750 zostávajúcich žiakov niektorí chodia do tried (škôl) spolu so žiakmi zo SZP a niektorí nie. Tí, ktorí chodia do tried so žiakmi zo SZP mali úspešnosť 52,6% (str.4).

Pretože priemer za celý košický kraj bol 57,8%, čo je viac ako 23,4% aj ako 52,6%, je jasné, že žiaci, ktorí nechodia do zmiešaných tried majú výsledky lepšie ako 57,1%.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presné číslo sa z daných dát nedá vypočítať, pretože nevieme, koľko žiakov chodí do zmiešaných tried (vieme len koľko z nich je zo SZP, to je tých 555). Graf č. 3 na strane 5 ukazuje, že podiel žiakov zo SZP býva väčšinou do 20%. V závislosti od podielu žiakov zo SZP v zmiešaných školách sa dá určiť, aký výsledok dosiahli vlastne žiaci v ostatných školách.

Ak tvoria žiaci zo SZP v zmiešaných školách 15%, tak priemer za žiakov (školy), ktorí nechodia do tried so žiakmi zo SZP by bol až 71% (takmer ako BA). 

Obrázok blogu

Ak by tvorili až 20%, tak je stále úspešnosť na úrovni priemeru Slovenska (66,5%).

Obrázok blogu

Ak by tvorili až polovicu, tak je úspešnosť žiakov, ktorí nechodia do tried so žiakmi zo SZP iba 62%, čo je síce o 8% menej ako BA, ale stále o 10% viac ako u tých, ktorí chodia do tried so žiakmi zo SZP. Toto však nezodpovedá grafu č. 3. Nemám dáta o pomeroch počtu žiakov v týchto školách, ale realita podľa grafu 3 na strane 5 môže byť niekde medzi 15 a 20%.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozdiely medzi krajmi (s výnimkou BA) sú len minimálne. Po rovnakej analýze pre BB, KE a PO kraj spolu (majú 88% zo všetkých slovenských SZP žiakov) to v nich vychádza na 25% úspešnosť pre SZP, 54% úspešnosť pre žiakov ktorí nie sú SZP na školách so žiakmi zo SZP a 64-67% pre ostatných žiakov.

Celoslovenský priemer žiakov mimo škôl so žiakmi zo SZP by sa potom trošku zvýši, bude 65-67%. 

Rozdiely medzi krajmi sú malé, ale rozdiely medzi tým, či žiak chodí do triedy/školy s alebo bez žiakov zo SZP je veľký.

Nasledovný graf ukazuje rozdiel medzi úspešnosťou žiakov, ktorí nepochádzajú zo SZP. Jedni navštevujú školu spolu so žiakmi zo SZP, druhí bez žiakov zo SZP. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Korelácia a kauzalita

Z toho, že žiaci z normálneho prostredia v školách so žiakmi zo SZP dosahujú o 12 percentuálnych bodov menej ako priemer (resp. o 20% menej ako získali žiaci z normálneho prostredia mimo škôl so žiakmi zo SZP) nemusí nevyhnutne vyplývať moje silné podozrenie, že integráciou žiakov zo SZP výrazne zhoršujeme výsledky a vedomosti ich spolužiakov.

Korelácia ukazuje na zhodu určitých javov. Kauzalita hovorí, že z jedného javu vyplýva iný jav. Napríklad existuje korelácia medzi teplotami ovzdušia v blízkosti bodu mrazu a snežením. Ale vyvodiť z toho, že keď vonku klesne teplota, tak začne snežiť, je chybná implikácia.

Rovnaké prezentované štatistické dáta môžu byť totiž výsledkom rôznych zdrojových dát. Je možné, že v školách so žiakmi zo SZP majú aj žiakov tesne nad úrovňou SZP, ktorých prístup k vzdelávaniu je podobný ako u žiakov zo SZP. Takáto škola môže mať 20% žiakov zo SZP s výsledkom 23,4%. Ďalších 30% žiakov z takmer-SZP, ktorí majú výsledok 40%. Zvyšných 50% žiakov z normálneho prostredia môžu mať výsledok 82%, čiže viac ako priemer za SR (64.7%). Overiť, či nejde o tieto prípady je zložité. Na to tu nepomôže štatistika, pretože štatistika z veľkého množstva dát poskytuje veľmi malé množstvo dát. Pre určenie, či nedochádza k relatívnemu zhoršovaniu vedomostí žiakov z normálneho prostredia keď chodia do škôl/tried spolu so žiakmi zo SZP by bolo lepšie skúmať vývoj vedomostí tých istých detí (vybraných náhodne). Tieto by začínali z rovnakej štartovnej čiary (škôlka) a ich výsledky za 5 rokov na škole so žiakmi zo SZP a škole bez žiakov zo SZP by mohli potvrdiť hypotézu, že prostredie so žiakmi zo SZP zhoršuje ich výsledky a dostávajú horšie vzdelanie.

Záver

Správa z testovania piatakov neuvádza dôležité informácie, ktoré by mohli viesť k záveru, že deti z normálneho prostredia sa zhoršujú na školách s integrovanými žiakmi zo SZP. Pričom sú to samotní autori, ktorí sa rozhodli prezentovať štatistiku s kritériom SZP. Takto to vyzerá, že im nejde o pravdivé informovanie, respektíve, že zlé informácie chcú skryť.

Navyše, ako správne poznamenáva Martin Mojžiš, hodnota úspešnosti testu 23,4% zahŕňa nemalé percento náhodne správnych odpovedí. Takže skutočnosť by skôr mohla byť ešte horšia na úrovni 15% a 44% pre žiakov v týchto školách v porovnaní s 60% úspešnosťou na obyčajných školách.

Marek Mačuha

Marek Mačuha

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  237
  •  | 
  • Páči sa:  2 092x

Som matematik a pracujem v IT. Zaujímam sa o politiku, spoločnosť, filozofiu. Rád riešim problémy, na vec viem priniesť iný pohľad. Chcem sa radšej mýliť a opraviť svoj názor ako pravdu za každú cenu mať. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu