Prečo máme v Bratislave okruh ?
V tomto blogu budem hovoriť o prvom bratislavskom okruhu, ktorého účel je dostať autá preč z centra mesta. Dôvodov preto je niekoľko:
Autá sú neekologické, splodiny, ktoré vypúšťajú poškodzujú ľudí, flóru aj budovy.
Cesty zaberajú miesto, ktoré by mohlo byť chodníkom či zeleňou. Parkovanie (často na chodníkoch) taktiež obmedzuje pohyb chodcov po centre.
Vďaka hustote dopravy (hlavne prechodov pre chodcov, križovaní s električkovými traťami a križovatkami) je prechod centrom mesta pomalý.
Z toho dôvodu majú mnohé mestá vytvorený okruh. Myšlienka dostať autá ďalej od centra má zmysel, otázne je aké má takýto mestský okruh parametre. V ďalšom texte píšem o prvom bratislavskom okruhu.
Ako si vodiči vyberajú trasu
Keďže účelom okruhu je čo najviac odkloniť dopravu z centra, resp. motivovať k tomu, aby vodiči centrom neprechádzali, mal by mať väčšiu kapacitu ako ulice v centre. Vodiči si väčšinou vyberú trasu, ktorá je najkratšia z hľadiska času a nie vzdialenosti. Ak sa centrom majú po jednosmerných úzkych uličkách pohybovať pomaly o malý kúsok kratšiu vzdialenosť, pri nižšej rýchlosti im to bude trvať dlhšie. Ale to iba za predpokladu, že na okruhu nie sú dopravné zápchy.
Prvý mestský okruh je dvojpruhový takmer po celej dĺžke. Má však dve miesta, kde je zúžený na jeden jazdný pruh.
Jedno také miesto je na Račianskom mýte smerom zo Šancovej na Legionársku. V tomto mieste sa oddeľuje mestský okruh 1 od mestského okruhu 2, takže tam jednoducho nie je dosť miesta, aby odbočovanie doprava zo Šancovej na Legionársku bolo dvojpruhové.
Druhé miesto je na námestí Ľudovíta Štúra. Všetky autá idúce zo západu po nábreží (t.j. tie, ktoré idú zo Staromestskej, z Petržalky ako aj tie, ktoré idú od mosta Lafranconi) tu musia zastať na semafore, ktorý je pre jeden jazdný pruh. Znamená to, že kapacita tohto miesta je polovičná a spôsobuje to dopravné zápchy niekedy až po most Lafranconi. Autá tam stoja, následne štartujú a potom opäť zastanú. Toto iste nie je to, čo sa od okruhu očakáva.
Ako zlepšiť priepustnosť na Námestí Ľudovíta Štúra
Pre zlepšenie priepustnosti tohto úseku je potrebné, aby pred semaforom boli 2 pruhy pre priamy smer. Treba preto pridať nový pruh, ktorý by mal tak 70 – 80 metrov pred semaforom a ďalších 50 – 60 metrov za semaforom ako na obrázku.
Toto riešenie síce uberie trochu zelene, na druhej strane autá budú zastavovať menej často a tak budú menej znečisťovať ovzdušie. Iné mestá majú dopravu po nábreží riek riešenú lepšie - napríklad Paríž. V Bratislave máme to, čo máme a pokiaľ existuje lacné a efektívne zlepšenie priepustnosti cestnej siete, treba ho zvážiť.